'Karina maakt me voor een paar euro weer blij'



De leukste winkel in Arnhem is volgens Hanneke de Bloembinderij van Karina Hekkers aan de Spijkerlaan. "Ik was er vandaag nog. Je mag er zelf je boeket samenstellen. Daar heb ik best tijd voor nodig en die geeft Karina je ook. Ik waardeer het enorm dat de eigenares vasthoudt aan een eigen stijl en prijzen. Ze gelooft in wat ze doet en hoe ze het doet en dat straalt ze uit. Als ik me rot voel dan maakt zij me voor een paar euro blij. Daar kan geen kledingwinkel tegenop."



Karina nam in april 2001 de bloemenzaak in het Spijkerkwartier over van de vorige eigenaar, waarbij ze in dienst was. "Van kleins af aan heb ik al iets met bloemen. Iedere verjaardag vroeg ik om 'een stukje tuin'. Na de lagere school ben ik meteen naar de tuinbouwschool gegaan."


Wat maakt dat iedereen jouw zaak zo leuk vindt?

"Ik denk dat het een combinatie van dingen is. Ik houd mijn prijzen laag en probeer niet het onderste uit de kan te halen. Zolang ik mijn boterham ermee kan verdienen, ben ik al blij. De zaak is voor iedere portemonnee en voor alle soorten en maten mensen. Klanten mogen bij mij zelf een boeket samenstellen, de bloemen gaan per stuk. En dan zit ik natuurlijk ook nog in zo'n gezellig en kneuterig pandje."





De klantenkring van Karina is heel breed. Ze heeft een grote groep vaste klanten en die komen niet alleen uit de wijk. "Ik heb klanten uit heel Arnhem, maar ook uit Westervoort en Velp."




In de tijd dat de dames van lichte zeden nog een plek hadden in de wijk, kwamen zij ook regelmatig langs. "Even bloemen kopen om hun kamers op te fleuren. Maar de mannen die deze dames bezochten, kwamen hier ook voor hun vrouw of vriendin iets kopen. Ik mocht dan geen sticker van de winkel op het boeket plakken. Dan werd iets te duidelijk waar ze de bos gekocht hadden."


Drie keer in de week is Karina 's morgens om half zes op de veiling in Ede om inkopen te doen. Daarna rijdt ze naar de winkel om alles klaar te zetten en de bestellingen te maken. "Een eigen zaak betekent veel uren draaien, maar ik doe het met plezier. Het geeft mij de vrijheid in mijn eigen stijl te werken."
Karina heeft geen grootse toekomstplannen. Het werken met bloemen is wat ze het allerliefste doet en dat blijft ze doen. "Zoals het nu is, is het goed. Misschien in de toekomst nog iemand ter ondersteuning erbij."

De bloemen die overblijven verdwijnen in de kliko maar een deel brengt Karina langs bij verzorgingshuizen in de regio. "Dan kunnen de mensen zelf lekker fröbelen met bloemen."


De bloembinderij betekent veel voor Karina. Helemaal nu haar man Abe, die ze leerde kennen in de zaak, ongeneeslijk ziek is. "Abe heeft vanaf het begin alles meegemaakt. Het is super lief en hartverwarmend hoe de klanten er voor mij zijn. Maar dat zijn ze niet alleen nu, dat is altijd zo geweest."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

reactie plaatsen